De aanmelding verloopt via de gedragswetenschapper. Als er op de groep gebeld wordt met een aanmeldingsvraag mag doorverwezen worden naar gedragswetenschapper.
De gedragswetenschapper maakt een eerste inschatting of de aanmelding geschikt is en geplaatst kan worden in de daarvoor gevraagde termijn.
Als blijkt dat de cliënt eventueel geschikt is en er plek is, zal de gedragswetenschapper het dossier opvragen van de cliënt om meer informatie te verzamelen en goed afgewogen beslissing kan maken t.a.v. een intake.
De gedragswetenschapper plant bij blijk van een geschikte kandidaat een intake samen met de zorg coördinator. Daarnaast worden er intakeformulieren opgestuurd, zodat deze vooraf al kunnen worden ingevuld. Hierdoor beschikken wij al vrij snel over alle informatie.
De intake wordt uitgevoerd door de gedragswetenschapper en de zorg coördinator. Dit om de informatie te vergroten en te verdiepen en een indruk te krijgen van de aangemelde cliënt en zijn netwerk.
Als de intake geweest is kan er soms direct al een uitspraak gedaan worden of de plaatsing akkoord is, maar soms moet dit nog intern besproken worden. De uiteindelijke uitkomst zal door de gedragswetenschapper gecommuniceerd worden met de cliënt en zijn netwerk.
Dit gesprek is er om het wonen wat meer vorm te geven. De cliënt en zijn netwerk kunnen de pb’er leren kennen. Ook zal er ingegaan worden op praktische zaken en zal er meer uitleg komen over de verhuizing, groepsafspraken en het zorgproces. Op dit moment is de verhuisdatum duidelijk, dan moet ook het aanvragen van eventuele medicatie direct geregeld worden, zodat dit rond is bij de verhuizing van de cliënt.
Een aantal praktische zaken moet geregeld worden. Dit kan gedeeltelijk vooraf aan de plaatsing al, denk aan dossier aanmaken. Bij plaatsing moet de verhuizing en inschrijvingen in orde worden gemaakt. Dienstdoende pm’er doet dit, pb’er houdt verantwoordelijkheid en overzicht.
De eerste 6 weken is een observatieperiode. Na deze 6 weken moet er een zorgplan liggen. Dat houdt in een cliëntbeeld, waarin de voorgeschiedenis wordt beschreven, maar waar ook ingegaan wordt op de vijf leefgebieden (wonen, school/dagbesteding, vrije tijd, sociale contacten, relaties en seksualiteit). Zie hiervoor het format zorgplan. Dit op basis van wat gezien is in de eerste 6 weken van observatie. Daarnaast wordt er een begeleidingsbehoefte opgesteld. Tevens zullen er doelen opgesteld worden voor de cliënt. Deze zullen iedere 6 weken geëvalueerd worden, om ze te kunnen bijstellen of af te sluiten, zodat er aan nieuwe doelen gewerkt kan worden.
Na 6 weken wordt er een zorgoverleg gepland met het netwerk. Hier wordt de eerste periode geëvalueerd en het zorgplan besproken. Zo nodig worden er aanpassingen gedaan op het zorgplan en daarna kan deze getekend worden. Na 6 maanden is er een tussenevaluatie ten aanzien van het zorgplan en de doelen waaraan gewerkt is. Ook wordt er dan een toekomstperspectief bepaald voor de cliënt. Na 12 maanden volgt een nieuw zorgplan en daarmee ook weer een zorgoverleg. Uiteraard kan er vaker een zorgoverleg ingepland worden als daar behoefte aan is. Tussendoor houdt de pb’er ook contact met netwerk, frequentie en aard worden bij plaatsing besproken.